Denne lille film kan selvfølgelig ses uden afbrydelse. Men den er tænkt som led i en undervisning, hvor læreren inddrager og stopper filmen, diskuterer kunstværkernes teknik - indhold og kunstnerens udsagn og meninger.

John Olsen tegner hovedet af et nyslagtet lam. 

John video02_s

John 57a

Pastelfarver eller pastelkridt er bløde farvestifter som let afgiver deres farve. De består af blødt, meget fint malet mineral som kaolin, gips, talg eller ler der er blandet med det fornødne farvestof og netop så meget bindemiddel som er nødvendigt for at holde de pulverformige stoffer sammen til et hele.

Pastelkridt skal have hårdhed og samtidig en finhed i det sammenpressede rensede mineral. Dårlige og billige kvaliteter indeholder ofte små hårde bestanddele og korn. Disse hårde bestanddele kan ødelægge og ridse maleriet.

Pastelkridt findes i et utal af nuancer og blandingsnuancer. Hvert kridt har sit eget farvenummer. Pastelkridt udmærker sig ved at de er eminente til udtværing på papiret eller lærredet. De gode kvaliteter har desuden en god lysægthed og holdbarhed. 

video 1a 

 


 

John Olsen

"Det vigtigste det er at se! At gøre erfaring gennem øjnene som sans. Det burde være et fag i skolen at lære børnene at se. Det er som om, at erfaring hentet gennem øjnene ikke rigtigt tæller, som om al viden skal erhverves ved læsning og gå gennem hjernen for at blive regnet”. 
John Olsen

Enspænder


John Olsen, der er én af dansk kunsts enspændere. Tidligt i karrieren vendte han storbyen ryggen og flyttede til Fyn – ud i naturen. Og siden har naturen, naturens gang og det skæbnefællesskab mennesket har med naturen, været kernen i hans kunst og liv. 

John Olsen overskrider og udfordrer vores grænser. Vi fanges ind af hans billeders umiddelbare skønhed. Men hurtigt fornemmer vi, at der bag alt det smukke, er noget farligt på færde. 



Seeren John Olsen


John Olsen ser. Han lever gennem synet. Han ser naturen, dådyret, der vover sig frem i lysningen, kragerne på marken eller strukturen i en fuglevinge. Han ser opmærksomt, nysgerrigt og intenst. 

Tit ser John Olsen noget, vi andre ikke lægger mærke til. Det kan være undseelige detaljer. Et græsstrå eller klipper på Island, som han går helt tæt på i sine tegninger og forstørrer op, så de forvandles til strukturer af en helt egen skønhed. 

Han ser også skønheden i ting, vi andre vil finde mærkelige eller direkte ulækre. I en fåremaves fedtvæv eller en indtørret bananskræl. I en hjerne eller i en mumificeret kat. Han finder skønheden der, fordi han ser rent og uden fordomme. Han ser farver og strukturer først og fremmest som farver og strukturer - og ikke som hjerne, skimmel, blod eller fedtvæv. 

John Olsen registrerer det, han ser. Han tegner det med blyanten eller kullet på den tegneblok, han altid har med på sine spadsereture i naturen. Eller han fotograferer det. 


 

Eksempler på John Olsens pastel- og kridttegninger

John 07s

Nr. 1

John 34s

Nr. 2

John 09s

Nr. 3

John 32s

Nr. 4

John 38s

Nr. 5

John 39s

Nr. 6 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Redaktion: Erik Rønn og Heine Sand Kristensen

Lyd, video og redigering: Heine Sand Kristensen