Mediearkiv

Denne lille film kan selvfølgelig ses uden afbrydelse. Men den er tænkt som led i en undervisning, hvor læreren inddrager og stopper filmen, diskuterer kunstværkernes teknik - indhold, og kunstnerens udsagn og meninger.

John Kørner, f. 1967, dansk billedkunstner; uddannet på Kunstakademiet 1992-98.

Kørners udtryk, hvad enten det materialiserer sig som maleri, grafik, keramisk objekt, installation eller begivenhed, er farvestrålende, insisterende og fri for ironi og skjulte dagsordener. Blandt favoritfarverne er violet og gul, to farver, Kørner opfatter som særlig nordiske.

I slutningen af 1990'erne opstod den løse kunstnerkonstellation Kørners Kontor, der arbejder med at præsentere kunst uden for det traditionelle udstillingsrum, fx Street Sharks (1999) i København og Standardrum (2001) i Randers.

Men Kørner kan også selv, hvilket man har kunnet se på Heart i Herning ("The Greenland Problem", 2004), Gammel Strand (2004-05), AROS (2006). Kvinder til salg på Arbejdermuseet 2011. Desuden findes hans værker i The Saatchi Gallery i London.

Sammen med en gruppe danske kunstnere har Kørner 2009-10 medvirket ved udsmykningen af Frederik den 8.s Palæ på Amalienborg.

Kørners udsmykning, der er skabt til den ene væg i taffelsalens forgemak, hedder Afghanistan og forestiller to soldater, der bliver ofre for en eksplosion. Værket lægger sig dermed i forlængelse af en gammel tradition for at skildre vigtige historiske begivenheder og herunder krige i kongehusets boliger.

Kronprinsparret forkastede Kørners første udsmykningsforslag, der forestillede en fiskerbåd i voldsomt uvejr med en udenlandsk kvinde i stævnen og en dansk fisker.


Korner net01

Maleri

 Korner net02

Maleri

Kørner net03

Maleri

Kørner net04

Maleri

Kørner net05

Maleri

Kørner net06

Maleri

Kørner net07

Maleri

Kørner net08

Maleri

Kørner net09

Maleri

Kørner net10

Maleri

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Redaktion: Erik Rønn og Heine Sand Kristensen

Lyd, video og redigering: Heine Sand Kristensen